Til sagsbehandler

Faglig tilgang

Helios’ pædagogiske arbejde bygger på flere tilgange for at sikre en helhedsorienteret indsats:

  • Social læringstilgang: Fokus på, at børn og unge lærer gennem samspil med andre i sociale kontekster.
  • Strukturpædagogisk tilgang: Skaber forudsigelighed og tryghed gennem faste rammer, rutiner og struktur i hverdagen. 
  • Inklusionspædagogisk tilgang: Støtter den unges udvikling ved at skabe tilhørsforhold og deltagelse i fællesskaber.
  • Anerkendende tilgang: Bygger på respekt, forståelse og positivt samspil for at styrke selvværd og udvikling.
  • Relations pædagogisk tilgang: Vægter betydningen af tætte og trygge relationer mellem pædagoger og de unge som grundlag for udvikling.

Pædagogikken

På opholdsstedet Helios anvender vi KRAP, motiverende samtaler, STORM-modellen og en relations baseret tilgang. Dette gør vi fordi vi ønsker at tilbyde en helhedsorienteret pædagogisk indsats, der tager udgangspunkt i både det enkelte barns behov og de dynamikker, der opstår i relationerne mellem barn og personale.

KRAP

(Kognitiv Ressource- og Anerkendelsesbaseret Pædagogik) er en central tilgang, der fokuserer på at støtte den enkelte barn i at udvikle sine kognitive og sociale ressourcer. KRAP arbejder med at styrke barnets selvforståelse og dens evne til at håndtere livets udfordringer på en konstruktiv måde. Ved at anerkende barnets styrker og ressourcer frem for kun at fokusere på vanskeligheder, hjælper personale med at opbygge selvtillid og øge den personlige motivation for forandring.

Motiverende samtaler

Motiverende samtaler er en metode, der benyttes til at fremme barnets egen motivation for forandring. Gennem samtale og refleksion skaber personalet et rum, hvor barnet kan udtrykke ønsker, mål og udfordringer. Denne tilgang anerkender, at motivationen til forandring ofte kommer indefra og ikke blot gennem ydre pres. Personalet støtter barnet i at finde egen vej til forandring ved at opbygge en god dialog, der fremmer selvrefleksion og valg af mål.

STORM-modellen

Storm-modellen er en struktureret tilgang til konfliktløsning og håndtering af vanskelige situationer. Modellen fokuserer på at skabe tryghed og forståelse i konfliktsituationer ved at hjælpe både personalet og barnet med at afkode og håndtere deres følelser og adfærd. STORM står for Situation, Tanker, Oplevelse, Ressourcer og Muligheder, og modellen bruges til at forstå, hvad der sker i en given situation, hvilke tanker og følelser der er på spil, og hvilke ressourcer der kan bruges til at løse konflikten. Denne tilgang understøtter personalet i at hjælpe barnet med at få indsigt i egne reaktioner og finde konstruktive løsninger.

Relationsbaseret

Relationsbaseret tilgang er fundamentet for al pædagogisk praksis på opholdsstedet. En stærk og tillidsfuld relation mellem barn og personale er afgørende for, at pædagogikken kan have en positiv effekt. Personalet arbejder bevidst med at skabe tryghed, respekt og forståelse i relationerne, så barnet føler sig set, hørt og anerkendt. Gennem tæt og vedholdende relationelt arbejde kan personalet være med til at bryde de negative mønstre, der kan have præget barnets liv tidligere, og støtte dem i at udvikle nye måder at være i relationer på.

Samlet set giver disse pædagogiske tilgange opholdsstedet et solidt fundament for at understøtte barnets udvikling, både på det kognitive, følelsesmæssige og sociale plan. Ved at arbejde med individets ressourcer, skabe motivation for forandring, håndtere konflikter konstruktivt og bygge stærke relationer, kan opholdsstedet hjælpe barnet med at opnå mere stabile og positive livsbetingelser.