Faglig tilgang

Helios’ pædagogiske arbejde bygger på flere tilgange for at sikre en helhedsorienteret indsats:

  • Social læringstilgang: Fokus på, at børn og unge lærer gennem samspil med andre i sociale kontekster.
  • Strukturpædagogisk tilgang: Skaber forudsigelighed og tryghed gennem faste rammer, rutiner og struktur i hverdagen. 
  • Inklusionspædagogisk tilgang: Støtter den unges udvikling ved at skabe tilhørsforhold og deltagelse i fællesskaber.
  • Anerkendende tilgang: Bygger på respekt, forståelse og positivt samspil for at styrke selvværd og udvikling.
  • Relations pædagogisk tilgang: Vægter betydningen af tætte og trygge relationer mellem pædagoger og de unge som grundlag for udvikling.

Centrale pædagogiske metoder:

  • Kognitiv Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik (KRAP): En metode, der kombinerer kognitiv psykologi med ressourcefokus og anerkendelse for at styrke barnets eller den unges positive udvikling.
  • Motiverende Samtale (MI): En evidensbaseret metode, der bruges til at fremme motivation og lyst til forandring hos barnet eller den unge gennem refleksion og egen erkendelse.

Målgruppe og godkendelse

Afdelingen er godkendt til at modtage unge med følgende problematikker:

  • Udadreagerende adfærd
  • Omsorgssvigt
  • Kriminalitet, ikke-personfarlig

Aktiviteter og miljø

For at skabe en meningsfuld hverdag deltager beboerne i forskellige aktiviteter, såsom:

  • Ferieture og udflugter
  • Oplevelser i naturen og praktiske opgaver på “Farmen”
  • Fælles aktiviteter, der understøtter trivsel og udvikling 

 

Helios arbejder aktivt på at give børnene og de unge de bedste muligheder for udvikling og trivsel gennem pædagogisk støtte, trygge rammer og meningsfulde aktiviteter.